Belge Avrupa Birliği komisyonu tarafından hazırlanmıştır.
Meclis komisyonu tarafından iletişim, Avrupa Parlamentosu, ekonomik ve sosyal birlik ve bölge birlikleri
eAvrupa 2005: Tüm bu topluluklar için bir bilgilendirmedir.
21-22 Haziran 2002 Tarihinde Sevilya Avrupa Meclisinde sunulmuştur.
Uygulama Özeti
Bu hareket planı ile amaçlanan yeni meslekler yaratmak ve özel yatırımlar sağlamak amacıyla uygun bir çevre sağlamaktır. Bununla birlikte verimliliği yükseltmek, kamu hizmetlerini yenilemek ve evrensel bilgi toplumuna katılmak için herkese fırsat vermek amaçları bulunmaktadır. eAvrupa 2005 bu nedenle güvenli hizmet örnekleri yapmak, uygulama ve içerik tabanlı erişilebilir genişbant altyapılarını hedeflemektedir.
I.
Barselona Avrupa Meclisi bir eAvrupa Hareket Planı düzenlemek için komisyona çağrıda bulunmuştur. Çağrının hedef konuları arasında “yaygın geçerliliği bulunan ve 2005 birlikteliği süresince genişbant ağları kullanma ve IPv6 internet protokolünü geliştirme… ve eDevlet, eÖğrenme, eSağlık, eİş gibi uygulamaların yanında bilgi ve ağların güvenliğini sağlama” yer almaktadır.
Bu hareket planı Feria Avrupa Meclisinin Haziran 2000 de eAvrupa 2002 hareket planının kabul edilmiş destekleriyle birlikte başarılı olacaktır. eAvrupa, Avrupa Birlikteliğini sağlamak için daha fazla rekabete dayalı ve gelişmiş istihdamla birlikte dinamik-bilgi tabanlı ekonomi ve 2010 sosyal birleşmeyi sağlayan Lizbon stratejisinin bir parçasıdır.
eAvrupa 2002, ortaklarıyla birliktelik için çaba göstermektedir, değişiklikler ortaklara iletilmiş ve iş çevresi ve vatandaşlar için çoğaltılıp internete verilmiştir. e-İş ve yeni nesle kapı açmak için mobil ve çoklu ortam servislerini ve iletişim ağları ve hizmetleri için düzenleyici çevreler yeniden biçimlendirilmiştir. Çalışma gücüne yardım eden ve sosyal çevreye katılan insanlar için bilgi yönetim ekonomisi için gerekli becerileri kazanmak amacıyla fırsatlar sağlar. Bu belge, Avrupa Birliğini sağlamak için okullara bilgisayarları ve internet bağlantısını getirmeyi, devletlere “güvenli bir çevirim içi dünya” gerekliliğine dikkat etmelerini getirmektedir.
II.
Bilgi toplumu verimliliği geliştirmek ve kaliteli hayatı sağlamak için çok daha fazla kullanılmayan potansiyel içerir. Bu potansiyel genişbantın teknolojik geliştirmeleri ve çoklu platform erişimini geliştirir. Örneğin Bilgisayar ile internet üzerinden bağlantıyı sağlar, başka örnek olarak dijital TV ve 3G yi kullanır. Bu geliştirmeler önemli ekonomik sosyal fırsatların açılmasını sağlar. Yeni servisler, uygulamalar ve içerik yeni pazarlar yaratacak, büyüme ve ekonomi istihdamı sürecinden dolayı verimlilik artışı anlamına gelecektir. Ayrıca vatandaşlara bilgiye ve iletişim araçlarına pratik erişim sağlayacaktır.
Pazar çok daha fazla hizmet sağlamaktadır. Geliştirilen yeni hizmetlerin önemli yatırımlara ihtiyacı vardır, birçok yatırım özel sektör tarafından sağlanır. Bu aşamada bir problemden söz edilebilir: daha fazla gelişmiş çoklu ortam hizmetleri, genişbant kullanılabilirliği ve bu servislerin çalışması için kaynaklara bağlıdır. Yeni hizmetlerin kullanılabilmesi için genişbant altyapısının parasal kaynağının giderilmesi gerekmektedir.
Faaliyetin teşvik edilmeye ihtiyacı bulunmaktadır. Geliştirilen hizmetler ve inşa edilen altyapılar en çok özel sektöre iş imkânı sağlamaktadır ve eAvrupa kişisel yatırımlar için uygun çevre yaratmaktadır.
eAvrupa 2005 iki taraflı adresin eş zamanlı eşitliği için ölçümlere başvurur. eDevlet, eSağlık, eÖğrenme ve e-İş üzerindeki faaliyetler yeni hizmetlerin geliştirilmesinin teşvik edilmesini tasarlar. Buna ek olarak bu faaliyet planı, vatandaşlara daha iyi ve ucuz hizmetler sağlar, bu da kamunun yetkili makamlarının vatandaş taleplerine ulaşması için kendi satın alma güçlerini kullanabilmelerine ve yeni ağlar için kritik bir çekim gücü sağlamalarına imkân verir. Tedarik yanı ise, genişbant ve güvenlik faaliyetleri üzerinde altyapı geliştirmeleri ilerletilmelidir.
Lizbon stratejisi sadece verimlilik ve büyüme hakkında değil, bununla birlikte istihdam ve sosyal uyumu da içermektedir. eAvrupa 2005 kullanıcıları merkeze yerleştirir. Bu da katılımı geliştirecek, her bireye fırsatlar sağlayacak ve becerileri yükseltecektir. eAvrupa, e-İçermenin tüm faaliyet çizgilerinin oranlarını içerir. Bu faaliyet planı hizmetlere çoklu erişim ortamları sağlamayı başarmak için önemli bir araçtır. Herkesin bir bilgisayara sahip olmak isteği genellikle kabul edilir. Hizmetler, özellikle çevirim içi kamu hizmetleri, farklı noktalardan erişilebilir olduğundan emin olunmalıdır. Örneğin TV yâda cep telefonları tüm vatandaşların sisteme dâhil edilmesi için kritik araçlardır.
III.
eAvrupa Hareket Planı birbirini destekleyen iki faaliyet grubu üzerine kurulmuştur. Birinci grup, hizmet örneklemeleri, uygulamalar ve içerikleri hedeflemekte ve çevirim içi kamu hizmetlerini ve e-İş faaliyetlerini içermektedir. İkinci grup, temel genişbant altyapısı ve güvenlik konularına işaret etmektedir.
2005 yılında Avrupa’nın sahip olması gereken hizmetler:
- Çağdaş çevirim içi kamu hizmetleri
e-Devlet
e-Öğrenme Hizmetleri
e-Sağlık Hizmetleri
- Dinamik bir e-İş çevresi
- Yaygın ve geçerli genişbant erişimi
- Sağlam bir altyapı sistemi bilgisi
Bu hareket planı dört ayrı birleştirme aracı içermektedir.
Birincisi, politika ölçümleri ulusal ve Avrupai aşamalarını gözden geçirmek ve mevzuata uygun hale getirmek; mevzuatın yeni hizmetleri gereksizce engellememesini sağlamak; birlikte işlerlik ve rekabeti güçlendirmek; ağ çeşitliklerinde erişimi geliştirmek ve politik liderliği örnekle açıklamak. eAvrupa 2005 bir kamu politikası sağlayabilir ve bu politikaya bir değer ekleyebilir ve bundan dolayı öncelik alanlarında sınırlandırılmış faaliyetlere odaklanır alanları tanımlar. Bazı anahtar hedefler:
• Yerel yöneticilerle, okullarla, sağlıklı genişbant bağlantılar kurmak
• Etkileşimli kamu hizmetleri, herkese erişim ve çoklu platformlar tercihleri
• Çevirim içi sağlık hizmetleri sağlamak
• Genişbant ağlarının genişlemesi engellerini kaldırmak
• E-İş sektörünü etkileyen kanunları düzenleme
• Siber Güvenlik Görev Gücü’nü oluşturmak
İkinci olarak, eAvrupa iyi uygulamaların ve kanıtlanmış proje deneyimlerinin paylaşımlarını kolaylaştıracak, özellikle bu uygulama başarısızlıklardan çıkarılan derslerin paylaşımı ile sağlanacaktır. Bu plan ile yavaş giden başlıca uygulamalar ve altyapılarla ilgili projeler hızlanmaya başlayacaktır.
Üçüncü olarak, politika ölçümlerdir. Amaçları gerçekleştirmek için yayılma sürecini geliştirme ve bu amaçları destekleme politikasına odaklanır.
Dördüncü olarak ise; var olan politikaların tam olarak koordinasyonunun sağlanmasıdır. Bu da önerilen hedeflerin arasındaki sinerjiyi ortaya çıkarmayı hedef alır. Çekirdek grup politik gelişmeleri ve ulusal, Avrupa karar vericileri ve özel sektör tarafından iyi bilgi paylaşımını sağlar. Bu çekirdek grup aynı zamanda aday ülkelerin birbirleriyle önceden etkileşimi içinde olmasını sağlar.
IV.
Bu hareket planı üyelerin bazı ulaşılabilir hedefleri yerine getirebilmesi için bir tekliftir. Özel sektöre komisyonla ve üyelerle e-Avrupanın amaçlarını gerçekleştirmek için bir çağrıdır. Komisyonun önceliklerini yapmak istediklerini ortaya koyar. Bu hareket planı Lisbon Stratejisinin en önemli parçasıdır. Eğer başarılı olursa büyümede, üretimde, istihtamda ve Avrupadaki sosyal bütünleşmede önemli bir etkisi olacaktır. Sevilyadaki Avrupa komisyonu komisyonun ve parlementonun gerekli yasaları ve buna uygun bütçeyi olabildiğince çabuk bir şekilde benimsemesini beklemektedir.
1. HEDEFLER
Barselona Avrupa Meclisi bir eAvrupa hareket planı hazırlamak için çağrıda bulunmuştur:
“yaygın geçerliliği bulunan ve 2005 birlikteliği süresince genişbant ağları kullanma ve IPv6 internet protokolünü geliştirme… ve eDevlet, eÖğrenme, eSağlık, eİş gibi uygulamaların yanında bilgi ve ağların güvenliğini sağlama”
Bu hareket planı Feria Avrupa Meclisinin Haziran 2000 de eAvrupa 2002 hareket planının kabul edilmiş destekleriyle birlikte başarılı olacaktır. eAvrupa, Avrupa Birlikteliğini sağlamak için daha fazla rekabete dayalı ve gelişmiş istihdamla birlikte dinamik-bilgi tabanlı ekonomi ve 2010 sosyal birleşmeyi sağlayan Lizbon stratejisinin bir parçasıdır. eAvrupa, Lizbon Strateji planında Avrupa Komisyonu tarafından davet edilen girişimci aday ülkeler tarafından tamamlandı. eAvrupa 2002’nin birçok hedefi gerçekleştirildi ve kalan kısımda yılsonunda tamamlanacaktır.
eAvrupa 2002 sürecinde iken;
• İnternetin evlere girme oranı iki katına çıktı
• İletişim iskeleti kuruldu
• Internet erişim maliyetleri düştü
• Nerdeyse tüm şirket ve okullara bağlantı sağlandı
• Avrupa dünyanın en hızlı araştırma omurga ağına sahip oldu
• Yasal eTicaret çerçevesi büyüdü
• Daha fazla çevirim içi devlet hizmetlerine erişilebilir hale geldi
• Bir akıllı kart altyapı sistemi ortaya çıktı
• Web erişilebilirliği ilkeleri kabul edilip ve Üye Devletlere tavsiye edildi
eAvrupa 2002 bilgi ekonomisi oluşturmak için Avrupa’da internet bağlantısını genişletme çalışmalarına odaklandı. Sıra ile büyümeyi oluşturmak, bağlanılabilirlik ekonomik faaliyetler içinde dönüştürülmeleri gerekmektedir. eAvrupa 2005 in odağı: hizmetlerin örneklendirilmesi, uygulamalar ve içerik yeni pazarlar oluşturur ve masrafları azaltır ve neticede ekonomide verimliliği artırır. İçerik geliştirme, hizmetler ve uygulamalar ve temel altyapı sistemlerini dışarıda bırakmak ağırlıklı olarak pazarda yer almaktadır. Bundan dolayı bu plan, kamu politikalarının ek bir değer sağlayabilmesi ve özel yatırımlar için pozitif ortam oluşturmak gibi alanlara yoğunlaşacaktır.
Sanal teknolojilerdeki hızlı gelişme ve bilgi teknoloji araçlarının maliyetlerinin azalması, iş çevresi ve tüketicinin daha güçlü araçlara sahip olmasını sağladı. Dijital araçların üretilmesine olan yatırım 80’li ve 90’lı yıllar boyunca devam etti. Fakat ne zaman ki 90’ların ortasında bilgisayarlar Dünyayı Çevreleyen Ağ(www) şeklinde bağlanmaya başladı, üretkenliği artıran özellikler ortaya çıktı. Özellikle Avrupa’da büyüme ve üretkenlik açısından internet destek olmaya başladı, bundan dolayı yeni bir görecelik kavramı ve daha fazlası ümit edilmektedir. İnternetin iki yeni geliştirme ile yetişkinler üzerinde etkileri olacaktır: çoklu platform erişimi ve genişbant.
Yeni iletişim platformları bilgisayar tabanlı internet erişiminin ötesinde kullanılabilir duruma gelmişlerdir. Bir başka nokta, hizmetlere çoklu platformlardan erişebilmek için etkileşimli dijital televizyon ve üçüncü nesil (3G) mobil sistemleri ortak standartlar olmaya doğru gitmektedir. Bu teknolojiler diğerlerinin yerine geçebilir ve tamamlayıcı roller üstlenebilirler. Her iki teknoloji de ağ bağlantılarını desteklemektedir. Barselona Avrupa Meclisi açık platformların birbirine bağlanmalarının önemini vurgulamaktadır.
Bilgisayarlar, cep telefonları, TV bağlantı kutuları ve diğer dijital araçların genişbant bağlantılar aracılığıyla birbirine bağlanarak bağlantı hızlarının artması önemlidir. Bu sayede internet erişim kalitesi gelişecek, daha kullanıcı dostu olacak, müşteriler için daha kullanışlı olacak ve çoklu-ortam uygulamaları çok daha fazla alanda kabul edilecektir.
Gelecek nesil hizmetlerinde bu teknolojilerin önde olacağına inanılmaktadır. Tam anlamıyla kullanıldığında genişbant teknolojileri etkili ağ bağlantılarını geliştirecektir ve dolayısıyla iş verme ve verimlilik artacaktır. Herhangi bir zamanda ve herhangi bir yerde bilgiye sahip olmak büyük bir verimliliğe sahip olmaya neden olacaktır. Her ne kadar üretken kazançlara etkili kullanım ile ulaşmak mümkün olsa da bunu artırmak, iş süreçlerine adapte olmak, kamu hizmetlerini çevrimiçi hale getirmek, becerileri artırmak gibi yeni teknolojileri ortaya çıkarma amacıyla yapılan ekonomik davranışları yeniden yapılandırmamız gerekir.
Genişbantın faydaları arasında herkesin yetenek ve fırsat gerekliliklerini artırması sayılabilir. Genişbant sağlık hizmetlerinde, eğitimde ve iş çevresinde faydalı görülen bir hizmettir. Bundan dolayı eAvrupa Hareket Planı 2002 in hedeflerine ulaştığı anlamına gelmekle birlikte eAvrupa 2005 in “tüm bireyler için bilgi” anlayışının sürdürülmesinin doğru olduğunun bir göstergesidir. Alternatif erişim platformlarının açığa çıkmasını destekler, örneğin dijital televizyon ve 3G mobil sistemler, yeni hareket planı e-içermenin kolaylaştırılmasına ve insanların özel isteklerinin gerçekleştirilmesine yardım edecektir.
Bilgisayarlar ve ağ bağlantıları iş çevresinin ve günlük hayatın ayrılmaz bir parçası olmuştur, bu nedenle çok daha fazla güvenlik ihtiyacı doğmuştur. Bu verilerin geçerli olması ve işlemlerin çevirim içi ortama taşınmasını beklemek için ağ bağlantılarının ve bilgi sistemlerinin güvenliğe ihtiyacı vardır. Bu nedenle güvenlik e-İş ve kişisel gereklilikler açısından anahtar öneme sahip bir duruma gelmiştir.
İnternet yönetiminin uluslar arası hale getirilmesi internetin geliştirilmesi için önemli bir parametredir ve Avrupa bu aktiviteyi geliştirecek hedeflere doğru yönelecektir.
Özetle, genişbant iletişim olanakları ekonomik faydaların yanında sosyalliği de artıracaktır. Aynı zamanda e-içerme, birleşme ve kültürel farklılıklara katkıda bulunacaktır. Hâlihazırdaki potansiyelleri geliştirecek ve tüm Avrupalıların hayatını kolaylaştıracak, insanların karşılıklı etkileşim yollarını değiştirecek, sadece çalışma için değil, arkadaşlar, aile, topluluk ve enstitüler için bir çalışma yöntemi geliştirecektir. Bu hareket planı ile hedeflenen güvenlik hizmetlerini teşvik etmek, uygulama ve içerik tabanlı erişilebilir genişbant alt yapı sistemini oluşturmaktır.