Öğrenme Nesnesi Oluştururken Dikkat Edilecek Öğretim Tasarımı Öğeleri


Öğrenme Nesnelerini hazırlarken nelere dikkat etmeliyiz? Sizlerle deneyimlerimizi paylaşmak istedik:

— Öğrenme nesnesi geliştirmeye başlamadan önce hangi konu ile ilgili olduğu ve hangi aşamaları desteklediği açık bir şekilde tanımlayıcı bilgiler adı verilen etiketler aracılığıyla belirtilmelidir. Örneğin MEB okullarında kullanılmak üzere MEB Öğretim Programına uygun bir nesne geliştirildiğinde, bu tanımlayıcı bilgiler sınıf seviyesi, dersin adı, öğrenme alanı, alt öğrenme alanı, kazanım(lar), nesnenin zorluk derecesi, dersin desteklendiği aşamalar şeklinde belirtilmelidir. Bu tanımlayıcı bilgiler nesne görüntülenmeden ve görünür haldeyken istenildiği anda kullanıcıya verilmelidir.

— Öğrenme nesnesinin ilk ekranına öğrenme nesnenin nasıl, nerede ve ne aşamada kullanacağına ilişkin yönergeler, ismi, örnek ekran resimleri gibi öğeler yerleştirilmelidir. Kısaca öğrenme nesnesi yönergesiz bir şekilde öğretmen veya öğrencinin kullanımına sunulmamalıdır. Öğrenme nesnesi ses ağırlıklı ise giriş ekranında hoparlör simgesi ve yönergesiyle uyarı yapılmalıdır.

— Öğrenme nesnesinin sunulma aşamasında doğru ya da yanlış yapılan hareketlerde ya da olaylarda kesinlikle geri bildirim verilmelidir. Bu geri bildirimler olumlu ve motive edici yönde olmalıdır. Görsel geri bildirimler kullanılabileceği gibi ses ile de bunlar desteklenebilir. Sadece ses kullanılarak yapılan geri bildirim her ortamda uygun olmayabilir (örneğin; okullardaki bilgisayarlarda yer alan ses problemleri düşünüldüğünde. Kısaca yanlış ve doğru hareketlerde yazı ya da resimle sesler ilave edilerek geri bildirimler yapılmalıdır.

—Tüm öğrenme aşamaları bittiğinde en son ekranda öğrenme nesnesinin tamamı özetlenerek sonlandırılmalıdır. Sadece "Tebrikler", "Başarıyla bitirdiniz" uyarılarını kullanmak yerine "Aferin tüm aşamaları başarıyla bitirdin. Senin de tahmin ettiğin gibi anahtar kelimeler şunlardır:" şeklinde tekrarlayıcı ve motive edici nitelikte geribildirimlerde kullanılmalıdır.

— En önemli konulardan birisi de özellikle sunu ya da çalışma kâğıdı şeklinde hazırlanan öğrenme nesnelerinin özgün fikirler içermesidir. Öğrenci kitabında yer alan bilgilerin aynı şekilde sunu ya da çalışma kâğıdı ortamına aktarılması dersin desteklenmesi açısından faydalı olmayacaktır. Bu nedenle kesinlikle bu tür nesnelerde özgün fikirler geliştirilmeli, farklı etkinlik kâğıtları türetilmeli, sunularda öğretmen ve öğrenci kullanıcı profilleri düşünülerek tasarlanmalıdır.